Włochy
Marynarka Wojenna
,,Marynarka wojenna określa hierarchię państwa i wartość narodu właśnie w czasie pokoju." Mussolini
Ancona
Colipso
Włoski torpedowiec Colipso, rok budowy 1908 r. wyporność 216 ton, szybkość 26 węzłów, moc maszyn 3183 HP, uzbrojenie- 1-63 m\m, 1-63 mjm pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Benedetto Brin
Falco
Włoski kontr-torpedowiec Falco, rok budowy 1919 r. wyporność 1286 ton, szybkość 35 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2-76 m\m pit, 2-szybkostrzelne 65 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Włoski leader Leone, rok budowy 1923 r. wyporność 1526 ton, szybkość 33 węzły, uzbrojenie: 8-120 m\m, 2-77 m\m pit, 2-40 m\m pit, 2-65 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Ferruccio
Brindisi
Krążownik wioski Brindisi dawniej Helgoland |
Giulio Cesare
Alberto di Giussano
Foca
Sebastiano Veniero
Lotnictwo
Italia
Fiat B. R.
Fiat AS.1
Fiat CR-30.
Fiat G. 18
Fiat BR. 20
Fiat G 50
Ansaldo, fiat 115
Fiat A.P.R.2
Fiat B.R. 20
Savoia-Marchetti S.55—X
Savoia gen. de Pinedo
Savoia-Marchetti S.66
Savoia-Marchetti S.72
Savoia-Marchetti S.73
Savoia-Marchetti SM.75
Savoia-Marchetti S.79
Savoia-Marchetti S.79-B
Savoia-Marchetti SM.81
Piaggio P.6ter
Piaggio P.16
Piaggio P.32
Caproni Ca 101
Caproni Ca 114
Caproni 103 BiB
Caproni Ca.90
Caproni 123
Caproni 130
Caproni 133
Caproni 135
Caproni A. P. 1
Caproni Ca. 161
Ppłk. Mario Pezzi i rekordowy samolot Caproni Ca. 161 |
Breda 27
Breda 33
Breda 33 ze skrzydłami złożonymi |
Breda 39
Breda 42
Breda 46
Breda 65
Breda 82
PS -1 (Pallavicino)
S 55 Atlantico
Macchi C 72
Macchi C 72, na którym Agello ustanowił nowy światowy rekord szybkości — 709,202 km/godz. |
Macchi M.C. 94
Macchi C. 99
N5-RR
Nardi F. N. 305
IMAM Romeo Ro.37
IMAM Romeo Ro. 41
IMAM Romeo Ro 43
IMAM Romeo Ro 51
Cant. 506
Cant Z. 506 R
Cant. z. 1011
S. S. 3.
Lombardi Z B
Helikopter Ascanio
Anglia
Marynarka Wojenna
H.M.S. Enchantress
Jacht admiralicji brytyjskiej Enchantress, na którym przybył do Gdyni Pierwszy Lord Admiralicji Duff Cooper |
H.M.S. Bellerophon
H.M.S. Amazon
Angielski leader Amazon, rok budowy 1926 r. wyporność 1330 ton, szybkość 37 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2-40 m\m pit, 5-CKM, 6 wyrzutni torpedowych.
H.M.S. Tartar
H.M.S. Ursula
Angielski kontr-torpedowiec Ursula rok budowy 1917 r. wyporność 900 łon, szybkość 36 węzłów, uzbrojenie: 3-/02 m\m, 1-40 m\m pit, 5-CKM, 4 wyrzutnie torpedowe.
H.M. S. Velox
Angielski kontr-torpedowiec Velox, rok budowy 1918 r. wyporność 1090 ton, szybkość 34 węzły, uzbrojenie: 4-102 m\m, 2-40 m\m pit, 5-CKM, 6 wyrzutni torpedowych.
H.M.S Monmouth
H.M.S. Bedford
H.M.S. Triumph
H.M.S. Good Hope
H.M.S. Iron Duke
H.M.S. Bee
H.M.S. Cairo
H.M.S. Wishart
H.M.S. Dublin
H.M.S. Aboukir
H.M.S. Queen Mary
H.M.S. Princess Royal
H.M.S. Venetia
H.M.S. Wizard
H.M.S. Cumberland
HMS Brilliant, HMS Sirius |
H.M.S. Nelson
Uroczystość opuszczenia w Newcastle (Anglia) okrętu wojennego „Nelson”, zabezpieczonego przeciw atakom samolotów i torped. Długości 702 stopy, koszt budowy 8 milionów funtów sterl 1925 r. |
Najsilniejszy okręt bojowy świata, angielski pancernik Nelson, osiadł na mieliźnie przy wyjściu z portu Porismouth |
H.M.S. Hood
H.M.S. King George V
H.M.S. Rodney
H.M.S. Prince George
H.M.S. Valiant
H.M.S. Curlew
H.M.S. Liverpool
Czyszczenie dział na angielskim krążowniku Liverpool |
H.M.S. Neptune
Moment wystrzelenia samolotu z katapulty krążownika „Neptun" podczas manewrów floty brytyjskiej na morzu Północnym |
H.M.S. Blanche
H.M.S Barham
H.M.S. Suffolk
H.M.S. Daring (H16)
H.M.S. Eskimo
H.M.S. Jersey
H.M.S. Repulse
H.M.S. Royal Oak
H.M.S. Achilles
H.M.S. Hermes
H.M.S. Cornwall
H.M.S. Malaya
H.M.S. Mohawk
H.M.S. Raider
H.M.S. Dorsetshire
H.M.S. Pretoria Castle
H.M.S. Furious
Sygnalizacja reflektorem na angielskim lotniskowcu Furious |
HMS Renown, HMS Furious, HMS Courageous |
H.M.S. Arc Royal
Spuszczenie na wodę angielskiego lotniskowca „Arc-Royal" |
H.M.S. Courageous
H.M.S. Glorious
C 25
S. 10
H.M.S. Oberon
„Oberon" pierwsza łódź podwodna angielska, która otrzymała nazwę. Dotąd oznaczano łodzie tylko literą i liczbą. ,,Oberon" należy do największego typu łodzi, 1926 r. |
H.M.S. Unity
H.M.S. Otway
H.M.S. Rainbow
H.M.S. Sturgeon
Angielska łódź podwodna , rok budowy 1932, 650 ton, uzbrojenie: 1 - 76 mm, 6 rur torpedowych 53.3 cm.
HMS Odin
HMS Rover
HMS Poseidon
Lotnictwo
R 34
R 100
Dwa olbrzymy powietrzne, angielski sterowiec ,,R 100" i niemiecki sterowiec ,,Hrabia Zeppelin" (w głębi) na lotnisku angielskim w Cardington, 1930 r. |
R-100 i Graf Zeppelin nad Londynem, 1930 r. |
R 101
Vickers Wellington
Hawker Hart
Hawker Hurricane
Handley Page
Handley-Page przed halą Zeppelina w Poznaniu - krótko przed lotem dalszym do'Warszawy, 1920 r. |
Handley Page 43
Handley Page Heyford II
Handley-Page H. P. 52
Handley Page Harrow
Fairey
Fairey Hendon
Fairey Gordon
Fairey P.4/34
Fairey Firefly II.
Fairey Fox II.
Bristol Bulldog IV
Bristol 138
Bristol 142 Blenheim
Bristol Blenheim
Boulton and Paul Overstrand
Blackburn Cubaroo
Blackburn Shark
Blackburn Perth
Bristol 138
Bristol 142 Blenheim
Bristol Blenheim
Boulton and Paul Overstrand
Blackburn Cubaroo
Blackburn Shark
Blackburn Perth
Armstrong Whitworth Whitley
Armstrong Whitworth Ensign
Schneider
De Havilland — DH-50
De Havilland DH.84 Dragon
De Havilland DH.84 Dragon samolot turystyczny |
De Havilland DH.84 Dragon przerobiony dla celów wojskowyoh |
De Havilland Puss Moth
De Havilland Tiger Moth
De Havilland T.K.4
De Havilland Albatross
Gloster Grebe
Airco DH.9
Comper Swift
Wodnopłat Supermarine
Miles Hawk
Gordon - Dove
Francja
Marynarka Wojenna
"Marynarka, to czas, cierpliwość i ciągłość." Thiers
Condorcet
Brennus
Commandant Riviere
Casablanca
D'Estrées
Duperré
Amiral Duperré
Le Duperré
La Galissonniere 1872-1894
La Galissonniere 1934-1944
Jauréguiberry
Forbin, 1888-1921
Bouclier
Francuski torpedowiec Bouclier, rok budowy 7972 r. wyporność 629 ton, szybkość 31 węzłów, moc maszyn 14.000 HP, uzbrojenie 2-100 m\m, 4-65 mim, 1-75 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Enseigne Roux
Francuski kontr-torpedowiec Enseigne Roux, rok budowy 1915 r. wyporność 787 ton, szybkość 30 węzłów, moc maszyn 17.000 HP, uzbrojenie: 2-100 m\m, 1-75 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Ouragan
Francuski kontr-torpedowiec Ouragan, rok budowy 1923 r. wyporność 1319 ton, szybkość 35 węzłów, uzbrojenie: 4-130 m\m, 2-37 m\m pit, 6 wyrzutni torpedowych.
Tigre
Francuski leader Tigre, rok budowy 1924 wyporność 2126 ton, szybkość 35,9 węzłów, uzbrojenie: 5-130 m\m, 8 szybkostrzelnych pit, 6 wyrzutni torpedowych.
Tartu
Albatros
Bison
Francuski leader Bison, rok budowy 1927 r. wyporność 2800 ton, szybkość 37 węzłów, (na próbach 41,2 węzła), uzbrojenie: 5-138 m\m, 4-37 m\m pit, 6 wyrzutni torpedowych.
Lion
Okręt Rzeczypospolitej Francuskiej „Lion” przy wejściu do portu wojennego na Oksywiu, 1931 r. |
Francuskie kontrtorpedowce, Bison i Lion, stojące na kotwicy w polskiej przystani, 1931 r. |
Kontrtorpedowce francuskie ,,Lion“ i „Bison", które złożyły wizytę w Gdyni w dnach 20 - 23 czerwca r. b., 1931 r. |
Ernest Renan
Dunkerque
Algérie
Foch
Colbert
Valmy
Dupleix
Chevalier Paul
La Motte-Picquet
Verdun
Vauquelin
Le Jaguar
Guépard
Maillé-Brézé
Chacal
Boulonnais
Stocznia „Chantiers Navals Franęais". Spuszczenie na wodę nowego torpedowca marynarki wojennej francuskiej „Boulonnais, 1927 r. |
Béarn
Réquin
Le Héros
Circé
Surcouf
Marsouin
Francuska eskadra w Gdyni: Łódź podwodna „Marsouin". Teleskopiczne maszty służą tylko do radio, gdy łódź idzie pod wodę, są opuszczane, 1926 r. |
Orion
Łódź podwodna ,,Orion", zbudowana dla Marynarki Francuskiej przez stoczni; „Societe Anonyme des Ateliers et Chantiers de la Loire" |
Agosta
Ariane
Casablanca
Lotnictwo
La France
Ville de Paris
Ville de Paris pod nim, samolot Farman, 1907 r. |
Avion
„Avion” Ader’a z r. 1890 na wystawie w Paryżu |
SECM—Amiot 143—M 5
Potez XXV
Potez 32
Potez 39a
Potez 39 A 2
Potez 49
Potez 41—Bn 5
Potez 50
Potez 54
Potez 63
Potez 661
Nieuport Delage
Nieuport Delage NiD 29
Nieuport Delage 122—C1
Nieuport Delage NiD 590
Nieuport Delage 941 — T.
Loire 46
Loire 70
Lioré et Olivier. LeO—208
Lioré et Olivier. LeO H—4
Lioré et Olivier. LeO—30.
Lioré et Olivier. LeO—45
Loire — 102
Loire-Nieuport 161
Loire 250
Hanriot 110—C1
Hanriot 170
Hanriot 180
Hanriot 180 Sanitarny
Hanriot H. 182
Hanriot H. 220
Farman F—221
Farman F—220 BN—5
Farman F-68 Goliath
Farman F.170 Jabiru
Dewoitine 500 C 1
Devoitine D. 500
C.A.M.S. 55/6
Bréguet 14 B2
Bréguet Bizerte
Bréguet 411
Bréguet 414 M 4
Bréguet 274
Bréguet 273 A 2
Bréguet XIV
Bréguet 470 T- Fulgur
Bordelaise AB-80
Bordelaise A.B. 21
Bloch 200 Bn 4
Bloch 210
Bloch 162
Blériot 125
Blériot 510
Blériot 5190, Santos Dumont
Bréguet Bre 530, Saigon
Berline Spad
Caudron G.III
Caudron AV—2
Caudron AV—2, konstr. Fauvel‘a |
Caudron C.690
Dewoitine D — 332
Morane-Saulnier 340
Morane-Saulnier 350
Mureaux 115 R2
Mureaux 120 R N 3
Mureaux 180 C2
,,Marszałek Piłsudski" Amiot 123
Lot polski przez Atlantyk odbywał się na płatowcu produkcji Francuskiej fabryki Amiot, nazwanym ,,Marszałek Piłsudski". Płatowiec na lotnisku pod Paryżem przed lotem tragicznym |
Amiot 341
Schreck FBA-17H
Składkami czytelników „Głosu Lubelskiego" został ufundowany samolot „Lubliniak“, ofiarowrany Polskiej Flocie Powietrznej, 1925 r. |
Mauboussin Hémiptère
Pou du Ciel
Pou du Ciel oraz jego konstruktor i gorący propagator, p. H. Mignet |
Minister Denain zapoznający się z budową samolotu tego typu obok ministra — konstruktor Mignet |
Żyroplan Breguet’a
Belgia
Lotnictwo
Fairey Fox II
Fairey Firefl II M
SABCA S.30
Régnier 12
Helikopter Florinne II
Holandia
Marynarka Wojenna
Jacob Van Heemskerck
Hr.Ms. De Zeven Provinciën
Hr.Ms. Tromp
HNLMS K XV
Lotnictwo
Fokker Spin z 1911 r. |
Maszyna, z którą Fokker wygrał konkurs na łatwe w transporcie samoloty wojskowe (Johannisthal 1912) |
Pierwszy latający wodnopłat Fokkera na Szprewie (1912) |
Dwa widoki pierwszego samolotu Fokker ze skrzydłami wspornikowymi i silnikiem rotacyjnym 110 P. S. (1916) |
Eskadra trójpłatowców Fokker na Westfront |
Rosyjski lotnik „Puschka” w samolocie Fokker z silnikiem Argus (1912) |
Rozwój samolotów Fokker 1914-1918.
2. zdjęcie. Jednopłat z 1914 roku, typ M. 5.3. zdjęcie. 1915/16 piętrowy, typ D.II.4. zdjęcie. Trójpłatowiec 1917, typ Dr. I.5. 1917/18 piętrowy, typ D. VII.6. zdjęcie. Jednopłat z 1918 r., Typ D. VIII.
Powyżej „Fokker Spider” z 50-konnym silnikiem Argus (1911).
Fokker D VII
Eskadra myśliwców Fokker D. VII, Lotnisko na froncie zachodnim, (Westfront) |
Fokker D. VIII
Fokker F. V
Fokker F. VII
Fokker F. XX
Fokker F-36
Fokker D. 23
Fokker C. V - E
,,Southern Cross" Fokker F.VIIb / 3m
Załoga ,,Krzyża Południa", który dokonał lotu do okola kuli ziemskiej. W środku stoi kpt. Kings-ford Smith |
Fokker F.XXXVI
Fokker G. l
Fokker T.V
Koolhoven FK -26
Koolhoven FK -26 z 1918 r |
Koolhoven F. K. — 55
Niemicy
Marynarka Wojenna
SMS Grosser Kurfürst
SMS Rheinland
SMS Scharnhorst
SMS Hela
SMS Karlsruhe
SMS Dresden
SMS Sachsen
SMS Pommern
SMS Augsburg
SMS Cöln
SMS Braunschweig
SMS Kreuzer Augusta
SMS Mecklenburg
SMS Beowulf
SMS Friedrich Carl
S.M.S. Friedrich der Grosse
SMS Schwalbe
Postrach mórz pójdzie na stare żelazo. Turecka komisja, złożona z fachowców, orzekła, że pancernik „Goeben“, stanowiący najsilniejszą jednostkę wojennej floty tureckiej, nie nadaje się już do służby, 1932 r.
SMS D—1
SMS B—111
SMS B—187
SMS Mars
SΜS Lothringen
SΜS Jaguar
SΜS Kaiser Barbarossa
SΜS Gefion
SMS Gefion, Gdańsk, 31 maja 1893 r. |
SΜS Kolberg
SMS Breslau
SMS Gneisenau
SMS Elsass
SMS Emden
SMS Fürst Bismarck
SMS Hertha
SMS Hindenburg
Próba ratowania krążownika bojowego SMS Hindenburg |
SMS Hannover
SMS Baden
SMS Hassen
SMS Yorck
SMS Nürnberg
SMS Hamburg
SMS Strassburg
SMS Ariadne
SMS Meteor
SMS Leipzig
SMS Schlesien
Kiedy statek został oddany do użytku 1 marca 1927 roku, zauważono jedynie przedni maszt dowodzenia oraz fakt, że dwa poprzednie kominy zostały zebrane razem, tworząc gruby komin |
SMS Oldenburg
SMS Lützow
SMS Blücher
SMS Brandenburg
SMS Königsberg
Pancernik niemiecki „Königsberg“, zatopiony u wybrzeży Afryki wschodniej w czasie wojny światowej. Obok na wybrzeżu, w miejscu oznaczonym krzyżem, spoczywają marynarze z tego okrętu.
SMS Schleswig Holstein
SMS Wettin
Admiral Graf Spee
Admiral Graf Spee (Pancernik kieszonkowy)
Admiral Scheer
Port morski, Gdańsk, 1935 r. |
Admiral Hipper
SMS Karlsruhe
Krążownik Karlsruhe właśnie oddany do użytku, 1930 r. |
SMS Königsberg
SMS Köln
Krążownik Köln na gali flagowej (z flagą Danziger na dużym szczycie) na redzie Gdańska, 1930 r. |
SMS Blücher
SMS Gneisenau
SMS Deutschland
Podnoszenie bandery na pancerniku niemieckim „Deutschland' |
SMS Emden
SMS Nürnberg
SMS Leipzig
SMS Saar
SMS Welle
S/s „Welle", statek doświadczalny niemieckiej marynarki wojennej, który zatonął wraz z załogą z powodu oblodzenia |
SMS Zieten
Graf Zeppelin
Graf Zeppelin ma około 20 000 ton, długość tego olbrzyma wynosi 250 m. Budowę jego podjęły Niemcy z myślą o obronie przyszłych swych kolonii zamorskich.
Na zdjęciu lotniskowiec zjeżdża z pochylni na morze, 1938 r. |
Wodowanie niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin" |
Na zdjęciu Graf Zeppelin kołysze sie już na wodzie, 1938 r. |
Horst Wessel
UB 5
UB 11
UB-9
UB-49
U-9
U-18
U-26
U-30
Lotnictwo
Zeppelin
Statek rzeczny
Statek lotniczy
Statek lotniczy hrabiego von Zeppelin opuszcza halę, (1906) |
Statek lotniczy na swoim pierwszym wyjściu 9 października 1906 r. |
Latający statek wracający 9 października 1906 r. |
Latający statek po powrocie 10 października 1906 r. |
Lądowanie sterowca III kończy się 10 października 1906 r. |
latający statek w dniu wyjazdu,1906 r. |
Sterowiec Zeppelin, wzór 1906, zwróć uwagę na proste urządzenia sterujące w porównaniu do modelu z 1908 r. |
Nowy model Sterowca Zeppelin 1908 r. |
Zeppelin, 1909 r. |
Zeppelin ponad Lipskiem 30 Maj 1909 |
Zeppelin nad Berlinem, 1911 r. |
Zeppelin LZ 1
LZ 17 „Sachsen“
Zeppelin LZ 32
Zeppelin LZ 59
Zeppelin ,,L 59", wysłany r. 1917 z Bułgarii do południowo-wschodniej Afryki na pomoc walczącym tam niemieckim oddziałom kolonialnym, zbudowany był z materiałów, które można by w zupełności zużyć dla potrzeb wojska.
Zeppelin LZ 62 — L 30
Zeppelin LZ 120 ,,Bodensee"
L Z - 127 ,,Graf Zeppelin"
Graf Zeppelin ponad Gdańskiem |
Graf Zeppelin, 1928 r. |
Graf Zeppelin, 1928 r. |
Sterowiec Hrabia Zeppelin po zakończonym locie nad New-Yorkiem, 1928 r. |
L. Z. Graf Zeppelin nad halą w Latehurit, 1929 r. |
Graf Zeppelin nad Gdańskiem dnia 15.08.1929 r. |
Graf Zeppelin nad Gdańskiem dnia 15.08.1929 r. |
Graf Zeppelin, 1931 r. |
Oto słynny statek Graf Zeppelin robi próby zupełnie samodzielnego lądowania na powierzchni jeziora bodeńskiego, jako przygotowanie do naukowej podróży podbiegunowej, 1931 r. |
Zeppelin Graf podczas lądowania na lotnisku Berlin-Staaken 24 lipca, 1931 r. |
Przelot Grafa Zeppelina nad Sopotem - 31.07.1932 r. |
Drezno. Sterowiec LZ 127 Graf Zeppelin nad Łabą |
LZ 129 ,,Hindenburg"
LZ-129 Hindenburg, 1936 r. |
Sterowiec niemiecki Hindenburg, na maszcie kotwicznym na amerykańskiem lotnisku Lakehurst po odbyciu podróży z Niemiec do Stanów Zjednoczonych. W głębi amerykański sterowiec Los Angeles, 1936 r. |
LZ-129 Hindenburg, 1936 r. |
Słerowiec ,,Hindenburg" podczas ostatniej podróży zabrał samolot, który widzimy na zdjęciu, 1936 r. |
LZ 130 ,,Graf Zeppelin II"
Parseval — Naatz P. N. 28
Parseval — Naatz P. N. 29
Parseval — Naatz P. N. 30
Dwupłatowiec Albatros
Pierwsza konstrukcja dwupłatowca Albatros, o bardzo małym, ruchomym płacie dolnym |
Albatros B. II
Albatros D. III
Jednopłatowiec Grade
Jednopłatowiec Grade z roku 1909 |
L. V. G.
Fokker D. VII
Eskadra myśliwców Fokker D. VII, Lotnisko na froncie zachodnim, (Westfront) |
Fokker D. VIII
Dornier Wal
Dornier Superwal
Dornier Do-X
Inż. Dornier 1 wraz z małżonką, konstruktor olbrzyma DO. X. |
Dornier Do 18
Dornier Do Y
Dornier Do 19
Dornier Do 26
Rohrbach Rocco
Rohrbach Romar
Junkers G 38
Junkers G-38 D-2500
Feldmarszałek Generał von Hindenburg
Junkers F 13
Junkers K 47
Junkers Ju 52
Ciężki samolot bombowy, Junkers Ju 52 |
Junkers Ju 60
Junkers Ju 86
Zwycięzcy „lotu po oazach“, załoga Junkersa Ju-86, pp. kpt. von Blomberg, kpt. Speck von Sternburg, von Salomon i Posner, 1937 r. |
Junkers Ju 86-K
Junkers Ju 87
Junkers Ju 90
Junkers Ju 160
Messerschmidt M-20 ,,Odenwald"
Messerschmitt M 35
Messerschmitt Me-108
Messerschmitt Bf 109
Heinkel HD 20
Heinkel He 70
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Henschel Hs 122
Henschel Hs 123
Henschel Hs 124
Henschel HS - 126
Blohm & Voss Ha 137 B
Blohm & Voss Ha 139
Blohm & Voss Ha 139, Norwind
Samolot transatlantycki Ha 139 „Norwind ” na dźwigu m. s. Friesenland |
Siebel Fh 104
Focke — Wulf Fw. 200 Condor
Focke — Wulf Kaczka
Focke — Wulf 19 a Kaczka
Focke Wulf nad Bremą, 1930 r. |
Focke — Wulf A 43 flake
Arado Ar. 68
Arado Ar. 77
Arado Ar. 95
Arado Ar. 96
Ago Ao 192
Schmeidler SN.2
DKW Erla Me 5a
Klemm Kl 32
Klemm Kl 35
Klemm Kl 36
Fieseler F 5
Fieseler Fi - 97
BFW M.35
Czołowy zawodnik Zugspiizflug, min. Rzeszy Niemieckiej R. Hess na BFW M35 |
Bücker Bü 180 „Student”
Erla 5D
Siebel Si 202 Hummel
Erla 6A
Delta I
DSF
Bezogonowiec braci Horten
Focke Fw 61, 1936 r. |
Autogyro
Pierwsze autogyro zbudowane w Niemczech przez Zakłady Focke - Wulf. Silnik Siemens Sh 14 |
Latający Rower
do lotu w kategorii szybowców. Odrywa się od ziemi po nabraniu szybkości, przy pomocy pedałowania, jak na zwykłym rowerze.
Mieszkanie w rozbitym aeroplanie.
W dzisiejszych czasach nędzy mieszkaniowej nikogo nie zdziwi fakt, że jacyś dowcipni mieszkańcy Berlina usadowili się w starym zdezelowanym samolocie. Mieszkańcy tego aeroplanu zameldowali się lojalnie policji, 1929 r.
Moskwa gniewa się na „Hr. Zeppelina"
Jak bardzo bolszewicy czuli się dotknięci tym, że „Hr. Zeppelin" nie wylądował w Moskwie, tego dowodem jest niniejsza reprodukcja z jednego z pism satyrycznych moskiewskich, przedstawiająca aparat dr. Eckenera jako... świnię, nad którą figuruje napis: „Świnia ciągnie do błota".
Rakiety Międzyplanetarna
Czechosłowacja
Lotnictwo
Praga BH — 39
Letov — S-32
Letov Š 528
Avia BH 534
Avia BH — 11
Avia BH — 11b
Avia BH — 21
Avia BH — 25
Avia B — 31
Avia F — 39
Avia 122
Areo A 100
Aero A — 29
Aero A — 35
A — 34 Kos
Aero A — 200
Š — 228
Š — 39
Bibi-BE 550
Beta-Minor-BE 51
Żlin XII
POLSKA
Marynarka Wojenna
"Początek rozbudowy polskiej marynarki wojennej, jest , najlepszą rękojmią rozwoju mocarstwowego państwa i kwitnącej pomyślności narodu." Józef Piłsudski
Flota wojenna w porcie Gdyńskim |
Port wojenny w Pucku |
ORP Iskra
ORP ,Iskra, 1930 r. |
ORP Iskra, żaglowiec szkolny w doku, 1930 r. |
Nowonabyty przez Rząd Polski we Francji krążownik O. R. P. „Bałtyk” w porcie wojennym w Gdyni, 1927 r. |
Marynarze na kotwicy okrętu Bałtyk |
ORP Bałtyk |
ORP Bałtyk |
Kontrtorpedowiec francuski przepływa w porcie gdyńskim obok okrętu Rzeczypospolitej Bałtyk, 1931 r. |
ORP Bałtyk u wylotu portu w Gdyni 1933 r. |
Wilia, 1927 r. |
ORP Wilia, 1930 r. |
O. R. P. Wilia, ze zwłokami Słowackiego zdąża do Gdyni w asyście eskadry wojennej |
ORP Pomorzanin
ORP Pomorzanin |
ORP Pomorzanin |
ORP Wicher
Czyszczenie działa na ORP Wicher |
Pierwszy polski kontrtorpedowiec Wicher, wykonany w stoczni Chantiers Nawars w Caen, 1928 r. |
Kontrtorpedowiec „Wicher". Stan w dniu 1.1.1929 r.
|
Marszałek Piłsudski na okręcie ORP Wicher |
Wicher, Burza i Wilk w Sztokholmie |
Kontrtorpedowce Wicher i Burza, oraz lodzie podwodne Żbik, Wilk i Ryś, podczas wizyty w Sztokholmie |
ORP Burza
Kontrtorpedowiec Wicher i żaglowiec Dar Pomorza w porcie gdyńskim podczas uroczystości morskich, 1933 r. |
ORP Błyskawica
ORP Komendant Piłsudski
ORP Gryf
Już pływa po Atlantyku O. R. P. Gryf Nowoczesny stawiacz min, zbudowany w Hawrze dla naszej marynarki wojennej. Powiewa na nim jeszcze flaga francuska, podniesienie bowiem bandery polskiej nastąpi w dniu 27 lutego. W pierwszych dniach marca O. R. P. Gryf przybędzie do Gdyni.
Gryf, 1938 r. |
Gryf, 1938 r. |
Największy nasz okręt wojenny, stawiacz min Gryf, zawija do portu w Gdyni pod polską już banderą. Nowa ta jednostka naszej marynarki wojennej ma 2 250 ton wyporności, dwa motory Diesla umożliwiają szybkość 20 węzłów. Długość okrętu wynosi 103 m, szerokość 13,5. Na zdjęciu po prawej ORP. Gryf od strony dzioba. U dołu wieża o dwóch działach 120 cm, norą działo również 120 cm. Powyżej mostek nawigacyjny i baszta dowództwa. Dowódcą jest komandor por. Zienisiewicz.
ORP Ślązak
Nabożeństwo na pokładzie torpedowca „Ślązak", 1927 r. |
ORP Krakowiak
ORP Podhalanin
Polski torpedowiec O.R.P. Podhalanin wchodzi do portu Gdańskiego, 1931 r. |
Krakowiak i Podhalanin |
ORP Wilk
O. R. P. Wilk, podwodny stawiacz mln. Rok bud. 1930. Wyporn. 980/1250 T.. szybk. 14/9 węzłów. uzbr. 1 działo Kal. 10 cm.. 2 CKM przeciw lotnicze. 6 wyrzutni torp. Kal. 55 cm.. siła maszyn 1800/1200 KM.. dług. 78 m.. szer. 5.5 m. Stocznia: CH. Loire. Nantes Normand, Havre. Francja.
Pierwsza polska łódź podwodna O. R. P. „Wilk" podczas próbnej jazdy na po wierzchni morza a wybrzeży francuskich |
O. R. Р. „Wilk", рierwsza polska łódź podwodna, wychodzi z portu w Cherbourgu w podróż próbną |
ORP Ryś
Łódź podwodna „Ryś" spuszczona na wodę w dniu 22 kwietnia na stoczni „de la Loire" w Nantes, 1929 r. |
Łódź podwodna ,,O.R.P. Ryś" w Gdyni po przybyciu z Francji, 1931 r. |
Dowódca ,,Rysia", kpt. mar. Szystowski, schodzi na ląd, 1931 r. |
ORP Orzeł
ORP „Orzeł” 1939 r. |
We Vlissingen została podniesiona na ORP „Orzeł” polska bandera wojenna. Z tą chwilą polski okręt podwodny rozpoczął służbę w naszej marynarce wojennej. „Orzeł” przybył do Gdyni w dniu 10 lutego, gdzie odbyło się uroczyste przekazanie go władzom Polskiej Marynarki Wojennej. „Orzeł” został zakupiony ze składek i ofiar społeczeństwa, zebranych przez F. O. M. i Komitet Budowy Łodzi Podwodnej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
ORP Żbik
Łódź podwodna „Żbik" Stan budowy w dniu 31. 1. 1929 r. |
Marynarka Wojenna na straży polskich rzek, (podchorążowie marynarki na praktyce), 1930 r. |
Lotnictwo
Lech
Polski Sterowiec Lech w Hangarze, 1930 r. |
RWD — 1
RWD — 2
Żwirko i Wigura przy RWD-2 |
RWD — 3
RWD — 4
RWD — 5
RWD — 5-Bis
RWD — 6
Ostatnie zdjęcie śp. por. Żwirki i inż. Wigury przy swym samolotem RWD-6 , sfotografowani w przeddzień strasznej katastrofy, sobotę 10. 09. 1932 r., na lotnisku w Warszawie |
RWD — 7
RWD — 8
RWD — 9
RWD — 9 ze skrzydłami złożonymi
RWD — 10
RWD — 11
RWD — 13
RWD — 16 bis
RWD — 17
RWD — 17 W
RWD — 19
Lublin R — VI
Lublin R — VIII
Lublin R — IX
Lublin R — X
Lublin R — XIII
LWS-3 Mewa
PWS. — 8
PWS. — 19
PWS. — 20
PWS. — 24
PWS. — 33 Wyżeł
PWS. — 50
PWS. — 51
PWS. — 52
PWS — 52 ze złożonymi skrzydłami |
PWS. — 54
MN — 5
MN — 5 ze złożonymi skrzydłami |
Moryson II
PZL. — 5
Awionetka Państw. Zakładów Lotniczych PZL 5 z silnikiem Gipsy 85 MK |
PZL. — 6
PZL. — 11
PZL. — 19
PZL. — 19 ze skrzydłami złożonymi |
PZL. — 23 Karaś
PZL. — 24
Bartel M. 5 c
JD — 2
JD — 2 bis
L.K.L — 2
W. Z. — XI ,,Kogutek"
WZ-XII Kogutek II
Sp-I
Dania
Marynarka Wojenna
Peder Skram
Pierwsza wizyta Jego Królewskiej Mości Króla Christiana X na pokładzie okrętu wojennego Peder Skram |
Peder Skram i Sweden, 1924-25 r. |
Hvas
Duński torpedowiec Hvas, rok budowy 1900 r. wyporność 64 ton, szybkość 19 węzłów, uzbrojenie: 2-37 m\m i 2 wyrzutnie torpedowe.
Wizyta Duńskiej Eskadry Wojennej w Porcie Gdyńskim, 1930 r
Szwecja
Marynarka Wojenna
Freja
Gustaw V
Magne
Szwedzki torpedowiec Magne, rok budowy 1907 r. wyporność 360 ton, szybkość 26 węzłów, uzbrojenie: 4-57 m\m, 2-CKM, 4 wyrzutnie torpedowe.
Dristigheten
Psilander
Drottning Victoria
Fylgia
Svea
Sverige
Wasa
Gotland
Nordenfelts
Pierwszy szwedzki okręt podwodny |
Hvalen
Najnowsze okręty podwodne Szwecji, Ulven, Gripen, Draten, 1931 r. |
Norwegia
Lotnictwo
Norge
Finlandia
Marynarka Wojenna
Väinämöinen
Ilmarinen
Rosja
Marynarka Wojenna
"Wszystko co stworzyliśmy zginie, jeśli nie będzie silnej marynarki." Piotr Wielki
Standart
Kniaź Potiomkin
Kniaź Potiomkin, 1905 r. |
Kniaź Potiomkin |
Kniaź Potiomkin, 1905 r. |
Fotografia załogi Kniazia Potiomkina, wykonana na parę dni przed buntem 1905 r. |
Kniaź Potiomkin, 1905 r. |
Kniaź Potiomkin, 1905 r |
Nowik
Suworow
Rossija
Zawidnyj
Rosyjski torpedowiec Zawidnyj, rok budowy 1905 r. wyporność 350 ton, szybkość 26 węzłów, moc maszyn 5700 HP, uzbrojenie: 2 działa 47 m\m, 2 wyrzutnie torpedowe, 2 CKM.
Pierieswiet
Adler
Possadnik
Sława
Imperator Pavel I
Admiral Makarov
Emir Buharski
Petropavlosk
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich
Marynarka Wojenna
Marat
Pancernik Marat do 1921, pod rosyjską banderą i nazwą Pietropawłowsk
Profintern
Profintern, Aurora |
Gangut
Krassin
Krassin, Radziecki lodołamacz, w 1916-17 roku na zamówienie rządu rosyjskiego okręt został zbudowany w Anglii w New-Castle i sprowadzony do Archangielska, gdzie otrzymał nazwę Światogor. Podczas wojny domowej i interwencji Anglia Światogor został zatopiony przez marynarzy rosyjskich. Anglicy wyciągnęli go z wody i zabrali ze sobą. Rząd sowiecki wykupił Światogor od Anglików, którzy w ten sposób otrzymali podwójną zapłatę: pierwszy raz za budowę, drugi raz za zwrot Światogor, sprowadzony do Leningradzkiego portu handlowego, został przemianowany na Krassin, w korytarzu okrętu wisiały plany z tekstem angielskim i z napisem Sviatogor. A na dziobówce (przednia część górnego pokładu) znajdował się dzwon, odlany z żółtej miedzi, na którym widać napis Światogór, wyryty według starej pisowni. Pojemność Krassina 10.700 ton; długość 323 stopy, szerokość 71 stóp, zanurzenie 30 stóp.
Łamacz lodów Krassin powrócił do portu w Kronsztadzie, 1928 r. |
Kierownicy wyprawy ratunkowej Krasina, Czuchnowski, Samojłowicz, Oras, podczas akcji ratunkowej, załogi sterowca Italia, 1928 r. |
Małygin
Sibiriakow
Lotnictwo
Z.A.G.I. Ant 6
ANT-9
ANT-14
ANT-20 ,,Maksym Gorki"
ANT-25
Sowiecki dolnopłat rajdowy „ANT-25”, na którym lotnicy Czkałow, Bajdukow
i Bielaków wykonali blisko 10.000-kilometrowy lot artkyczny (por. poprz. numer
Skrzydlatej). Aparat ma chowane podwozie i wyróżnia się wielkiem wydłużeniem
płata. Rozpiętość — 34 m
SB-2
U-2
R-5 (R-Zet)
KAI
Z. K. B. 19
I - 16
Kanada
Marynarka Wojenna
HMCS Niobe
Pierwszy krążownik kanadyjskiej marynarki wojennej H.M.C.S. „Niobe” tuż po rzuceniu kotwicy w porcie Halifax |
Stany Zjednoczone Ameryki
Marynarka Wojenna
U.S. Monitor Passaic
USS Wyoming
USS Maine
USS Vermont
USS Sampson
Amerykański kontr-torpedowiec Sampson, rok budowy 1916 r. wyporność 920 ton, szybkość 29 węzłów, uzbrojenie 4-102 m\m, 1-76 m/m pit, 12 wyrzutni torpedowych.
USS Maryland
USS Portland
USS Eldorado
USS Mississippi
USS Panay
Amerykańska kanonierka „Panay", która została zatopiona przez samoloty japońskie na rzece Yang-Tse |
USS Houston
USS West Virginia
USS Chester
USS South Carolin
USS Indianapolis
USS Langley
USS Reuben James
USS Kearny
USS Sharkey
USS Saratoga CV-3
„Saratoga", olbrzymia awiomatka floty wojennej Stanów Zjednoczonych, 1928 r. |
Lexington i Saratoga, 1928 r. |
USS Yorktown
USS Ranger
USS Lexington
Mądry Wieloryb
Prototyp łodzi podwodnej, w amerykańskim stanie nowojorskim, miejscowości Newark, w tamtejszym parku wystawiona jest, jako zabytek muzealny, pierwsza w ogóle łódź podwodna, zbudowana w r. 1864, nazwana „Mądrym Wielorybem". Jakżeż odmienną jest ona od dzisiejszych wojennych łodzi podwodnych, 1925 r.
USS Holland
USS Narval
Po wybuchu wojny światowej Urząd marynarki Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej posiadał jedyny wojskowy sterowiec Baldwin 3 i dopiero w 1917 roku zakupiono 16 sterowców. Jeden z nich ,,Blimps'" - sterowiec luźny oznaczony DN 1. dokonał przelotu próbnego na przestrzeni 640 kim. - pomiędzy Chikago i Akow (w stanie Ohio). Szybkość jego wyniosła 49,4 klm/godz., co stanowi połowę przeciętnej szybkości sterowców. Fotografia nasza przedstawia wymieniony sterowiec podczas wprowadzania do swej płynącej hali.
City of Glendale
Sterowiec ,,City of Glendale" podczas lotu próbnego, któremu przyglądają się rzesze ciekawych |
Shenandoah
Shenandoah na maszcie kotwicznym |
Shenandoah nad Atlantykiem |
Shenandoah na maszcie Patoki |
Shenandoah nad drapaczami nieba |
Akron
Manru
Sterowiec Manru marynarki amerykańskiej, dwukrotnie większy od Zeppelina, w porcie sterowcowym w Sannywale (Kalifornia) |
USS Los Angeles (ZR-3)
„Z. R. 3" w hangarze, Friedrichshafen nad jeziorem Bodeńskim, 1924 r. |
Odlot zeppelina „Z. R. 3" z Friedrichshafen do Ameryki, 1924 t. |
Olbrzymi hangar na lotnisku w Lakehurst pod Nowym Yorkiem, gdzie zeppelin „Z. K. 3“ odtąd stale będzie umieszczony, 1924 r. |
ZMC - 2
Macon
Bracia Wright
Pierwszy lot silnikowy, Orville Wright, 17.12.1903 r. |
Lot Wilbura Wright w Pau 1909 r. |
June-Bug-Curtiss
Dwupłatowiec amerykański June-Bug-Curtiss podczas startu |
Śrubowiec Wilbur Kimballa
Barling Bomber
Vought SU—2
Omnibus Bellanca
Gee—Bee Super Sportster
Kinner Playboy
Douglas DC—3
Douglas DC—4
Douglas DF
Douglas B—23 Dragon
Douglas DC—2
Douglas Dolphin
Lockheed Electra
Próba statyczna kadłuba Electry |
Vultee V—1 A
Sikorsky S—42
Sikorsky S—43
Question Mark
XPB2Y—1
Lockheed Altair
Smith i jego samolot Lockheed „Altair" |
McDonnell Doodlebug
China Clipper
Hughes Special
Vought V—143
Bell FM—1 Airacuda
Gwinn Aircar
Cessna Airmaster
Autożyro — C-30 — P
Japonia
Marynarka Wojenna
Mikasa
Mikasa pancernik fragmański admirała Togo |
Yamashiro
Nr. 2
Japoński kontr-torpedowiec Nr. 2, rok budowy 1923 r. wyporność 850 ton, szybkość 31 węzłów, uzbrojenie: 320 m\m, 2 szybkostrzelne pit, 4 wyrzutnie torpedowe.
Nr. 30
Japoński leader Nr. 30, rok budowy 1927 r. wyporność 1315 ton, szybkość 34 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2 szybkostrzelne plt, 6 wyrzutni torpedowych.
Takao
Idzumo
Ashigara
Mutsu
Urakaze
Atago
Lotnictwo
Nakajima 91
Kawasaki 92
Kawasaki 88
Chiny
Marynarka Wojenna
Chen
Chiński torpedowiec Chen, rok budowy 1895 r. wyporność 90 ton, szybkość 18 węzłów, moc maszyn 700 HP, uzbrojenie: 2-37 m\m, 2-CKM, 3 wyrzutnie torpedowe.