Przedwojenna Flota i Lotnictwo



Włochy


Marynarka Wojenna



,,Marynarka wojenna określa hierarchię państwa i wartość narodu właśnie w czasie pokoju." Mussolini


Ancona


 Colipso

Włoski torpedowiec Colipso, rok budowy 1908 r. wyporność 216 ton, szybkość 26 węzłów, moc maszyn 3183 HP, uzbrojenie- 1-63 m\m, 1-63 mjm pit, 4 wyrzutnie torpedowe.


Benedetto Brin


Falco

Włoski kontr-torpedowiec Falco, rok budowy 1919 r. wyporność 1286 ton, szybkość 35 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2-76 m\m pit, 2-szybkostrzelne 65 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.


Włoski leader Leone, rok budowy 1923 r. wyporność 1526 ton, szybkość 33 węzły, uzbrojenie: 8-120 m\m, 2-77 m\m pit, 2-40 m\m pit, 2-65 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.


Ferruccio

Włoski Krążownik Ferruccio, 1928 r.

Brindisi 

Krążownik wioski Brindisi dawniej Helgoland

Giulio Cesare


Alberto di Giussano



Foca


Sebastiano Veniero


Lotnictwo


Italia



Fiat B. R.

Brack Papa na płatowcu Fiat B. R. zdobył 26 marca rekord szybkości 1922 r.

Fiat AS.1


Fiat CR-30.


Fiat G. 18


Fiat BR. 20




Fiat G 50


Ansaldo, fiat 115


Fiat A.P.R.2



Fiat B.R. 20


Savoia-Marchetti S.55—X


Savoia gen. de Pinedo


Savoia-Marchetti S.66


Savoia-Marchetti S.72


Savoia-Marchetti S.73


Savoia-Marchetti SM.75


Savoia-Marchetti S.79





Savoia-Marchetti S.79-B



Savoia-Marchetti SM.81



Piaggio P.6ter


Piaggio P.16


Piaggio P.32




Caproni Ca 101


Caproni Ca 114


Caproni 103 BiB


Caproni Ca.90


Caproni 123


Caproni 130


Caproni 133


Caproni 135




Caproni A. P. 1



Caproni Ca. 161

Ppłk. Mario Pezzi i rekordowy samolot Caproni Ca. 161

Breda 27


Breda 33



Breda 33 ze skrzydłami złożonymi

Breda 39


Breda 42


Breda 46


Breda 65




Breda 82



PS -1 (Pallavicino)


S 55 Atlantico


Macchi C 72

Macchi C 72, na którym Agello ustanowił nowy światowy rekord szybkości — 709,202 km/godz.

Macchi M.C. 94



Macchi C. 99


N5-RR


Nardi F. N. 305


IMAM Romeo Ro.37


IMAM Romeo Ro. 41


IMAM Romeo Ro 43


IMAM Romeo Ro 51



Cant. 506



Cant Z. 506 R


Cant. z. 1011


S. S. 3. 


Lombardi Z B


Helikopter Ascanio


Anglia

  Marynarka Wojenna

  
H.M.S. Enchantress 
 
Jacht admiralicji brytyjskiej Enchantress, na którym przybył do Gdyni Pierwszy Lord Admiralicji Duff Cooper

H.M.S. Bellerophon


H.M.S. Amazon

Angielski leader Amazon, rok budowy 1926 r. wyporność 1330 ton, szybkość 37 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2-40 m\m pit, 5-CKM, 6 wyrzutni torpedowych.


H.M.S. Tartar


 H.M.S. Ursula 

Angielski kontr-torpedowiec Ursula rok budowy 1917 r. wyporność 900 łon, szybkość 36 węzłów, uzbrojenie: 3-/02 m\m, 1-40 m\m pit, 5-CKM, 4 wyrzutnie torpedowe. 


H.M. S. Velox

Angielski kontr-torpedowiec Velox, rok budowy 1918 r. wyporność 1090 ton, szybkość 34 węzły, uzbrojenie: 4-102 m\m, 2-40 m\m pit, 5-CKM, 6 wyrzutni torpedowych.


H.M.S Monmouth
 

H.M.S. Bedford


 H.M.S. Triumph


H.M.S. Good Hope



H.M.S. Iron Duke

Angielski nad-dreadnought Iron Duke, świeżo spuszczony na wodę, kosztował 2 miliony rubli, 1912 r.



H.M.S. Bee


H.M.S. Cairo


H.M.S. Wishart


H.M.S. Dublin


H.M.S. Southampton


H.M.S. Vindictive


H.M.S. Warrior


H.M.S. Aboukir


H.M.S. Queen Mary


H.M.S. Princess Royal


H.M.S. Venetia


H.M.S. Wizard




H.M.S. Cumberland


HMS Brilliant, HMS Sirius

H.M.S. Nelson

Uroczystość opuszczenia w Newcastle (Anglia) okrętu wojennego „Nelson”, zabezpieczonego przeciw atakom samolotów i torped. Długości 702 stopy, koszt budowy 8 milionów funtów sterl 1925 r.


Najsilniejszy okręt bojowy świata, angielski pancernik Nelson, osiadł na mieliźnie przy wyjściu z portu Porismouth



H.M.S. Hood





H.M.S. King George V



H.M.S. Rodney



H.M.S. Prince George


H.M.S. Lion


H.M.S. Galatea


 H.M.S. Valiant
 


 
H.M.S. Sheffield

Ćwiczenia przeciwlotnicze na brytyjskim okręcie wojennym Sheffield

H.M.S. Curlew


H.M.S. Liverpool

Czyszczenie dział na angielskim krążowniku Liverpool


H.M.S. Neptune

Moment wystrzelenia samolotu z katapulty krążownika „Neptun" podczas manewrów floty brytyjskiej na morzu Północnym 


H.M.S. Blanche



H.M.S Barham


H.M.S. Suffolk



H.M.S. Daring (H16)


H.M.S. Eskimo


H.M.S. Jersey


H.M.S. Repulse



H.M.S. Royal Oak


H.M.S. Achilles


H.M.S. Hermes


H.M.S. Cornwall


H.M.S. Malaya


H.M.S. Mohawk


H.M.S. Raider


H.M.S. Dorsetshire


H.M.S. Pretoria Castle



H.M.S. Furious

Sygnalizacja reflektorem na angielskim lotniskowcu Furious



HMS Renown, HMS Furious, HMS Courageous

H.M.S. Arc Royal 

Spuszczenie na wodę angielskiego lotniskowca „Arc-Royal"

H.M.S. Courageous



H.M.S. Glorious


C 25


Angielska łódź podwodna C. 25 bombardowana przez samoloty morskie niemieckie 

D 1

Bezprzewodowy telegraf na angielskiej łodzi podwodnej, D 1, 1916 r.

E. 3


M. 1


Wśród flotylli angielskich łodzi podwodnych widać M. 1, która uległa zatonięciu wraz z 68 ludźmi załogi podczas ostatnich manewrów (dn. 12.XI.25 r.).

M. 2

Angielska łódź podwodna M. 2 z samolotem na pokładzie

S. 10


H.M.S. Oberon

„Oberon" pierwsza łódź podwodna angielska, która otrzymała nazwę. Dotąd oznaczano  łodzie tylko literą i liczbą. ,,Oberon" należy do największego typu łodzi, 1926 r.

H.M.S. Unity   



H.M.S. Otway


H.M.S. Rainbow



H.M.S. Sturgeon

Angielska łódź podwodna , rok budowy 1932, 650 ton, uzbrojenie: 1 - 76 mm, 6 rur torpedowych 53.3 cm. 
 

 Sturgeon, 1932 r.

HMS Seahorse


 
 HMS Odin
 
 
HMS Rover


HMS Poseidon


Lotnictwo


R 34


Gondola sterowca R-34

R 100

Dwa olbrzymy powietrzne, angielski sterowiec ,,R 100" i niemiecki sterowiec ,,Hrabia Zeppelin" (w głębi) na lotnisku angielskim w Cardington, 1930 r.

R-100 i Graf Zeppelin nad Londynem, 1930 r.

R 101

R101 umocowany do masztu Cardington, 1929 r.



Avro

Jednopłatowiec Avro, 1913 r.

Avro 652


Avro 652 A



Westland Pteroddactyl V



Westland P.V. 7


Westland F 7/30



Westland Wallace


Westland Wapiti


Westland Lysander​


Vickers Vellox


Vickers Vincent


Vickers Vildebest



Vickers Wellington


Vickers Supermarine



Supermarine Scapa


Supermarine Seagull V


Supermarine Spitfire



Short R 6/28



Short Mayo Composite




Maia - Merkury, 1938 r.

Short Sunderland


Hawker Denon


Hawker Hardy



Hawker Henley



Hawker Osprey


Hawker high Speed Fury


Hawker Fury II


Hawker Hart



Hawker Hurricane



Handley Page

Handley-Page przed halą Zeppelina w Poznaniu - krótko przed lotem dalszym do'Warszawy, 1920 r.   
 
Handley Page 43



Handley Page Heyford II






Handley-Page H. P. 52



Handley Page Harrow



Fairey



Fairey Hendon





Fairey Gordon



Fairey P.4/34



Fairey Firefly II.
 

 Fairey Fox II.
 
 
Bristol Bulldog IV



Bristol 138





Bristol 142 Blenheim





Bristol Blenheim





Boulton and Paul Overstrand



Blackburn Cubaroo



Blackburn Shark



Blackburn Perth


Autogiro de la Cierva C 30a


Armstrong 35 Scimitar


Armstrong Whitworth Whitley


Armstrong Whitworth Ensign


Schneider


De Havilland — DH-50


De Havilland DH.84 Dragon

De Havilland DH.84 Dragon samolot turystyczny

De Havilland DH.84 Dragon przerobiony dla celów wojskowyoh

De Havilland Puss Moth


De Havilland Tiger Moth


De Havilland T.K.4


De Havilland Albatross


 Gloster Grebe


Airco DH.9


Comper Swift


Wodnopłat Supermarine


Miles Hawk


Gordon - Dove



Francja


Marynarka Wojenna


"Marynarka, to czas, cierpliwość i ciągłość." Thiers

Condorcet





Brennus


Commandant Riviere


Casablanca 


D'Estrées 


Duperré



Amiral Duperré


Le Duperré


La Galissonniere 1872-1894


La Galissonniere 1934-1944


Carton


Jauréguiberry


Léon Gambetta 



Forbin, 1888-1921


Forbin, 1928-1952


Bouclier

Francuski torpedowiec Bouclier, rok budowy 7972 r. wyporność 629 ton, szybkość 31 węzłów, moc maszyn 14.000 HP, uzbrojenie 2-100 m\m, 4-65 mim, 1-75 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.



Enseigne Roux

Francuski kontr-torpedowiec Enseigne Roux, rok budowy 1915 r. wyporność 787 ton, szybkość 30 węzłów, moc maszyn 17.000 HP, uzbrojenie: 2-100 m\m, 1-75 m\m pit, 4 wyrzutnie torpedowe.


Ouragan

Francuski kontr-torpedowiec Ouragan, rok budowy 1923 r. wyporność 1319 ton, szybkość 35 węzłów, uzbrojenie: 4-130 m\m, 2-37 m\m pit, 6 wyrzutni torpedowych.


 Tigre

Francuski leader Tigre, rok budowy 1924 wyporność 2126 ton, szybkość 35,9 węzłów, uzbrojenie: 5-130 m\m, 8 szybkostrzelnych pit, 6 wyrzutni torpedowych.


Tartu


Albatros



Bison

Francuski leader Bison, rok budowy 1927 r. wyporność 2800 ton, szybkość 37 węzłów, (na próbach 41,2 węzła), uzbrojenie: 5-138 m\m, 4-37 m\m pit, 6 wyrzutni torpedowych.


Lion


Okręt Rzeczypospolitej Francuskiej „Lion” przy wejściu do portu wojennego na Oksywiu, 1931 r.

Francuskie kontrtorpedowce, Bison i Lion, stojące na kotwicy w polskiej przystani, 1931 r.

Kontrtorpedowce francuskie ,,Lion“ i „Bison", które złożyły wizytę w Gdyni w dnach 20 - 23 czerwca r. b., 1931 r.

Ernest Renan



Dunkerque





Algérie


Foch


Colbert







Valmy


Suffren, 1866


Suffren, 1899


Suffren, 1926


Jeanne d’Arc, 1899


Jeanne d’Arc, 1931





Dupleix





Chevalier Paul


La Motte-Picquet





Verdun


Vauquelin 


Le Jaguar



Guépard



Maillé-Brézé


Chacal


Boulonnais

Stocznia „Chantiers Navals Franęais". Spuszczenie na wodę nowego torpedowca marynarki wojennej francuskiej „Boulonnais, 1927 r.

Béarn



Réquin


Le Héros


Circé


Surcouf


Marsouin


Francuska eskadra w Gdyni: Łódź podwodna „Marsouin". Teleskopiczne maszty służą tylko do radio, gdy łódź idzie pod wodę, są opuszczane, 1926 r.

Orion

Łódź podwodna ,,Orion", zbudowana dla Marynarki Francuskiej przez stoczni; „Societe Anonyme des Ateliers et Chantiers de la Loire"
Agosta


Ariane


Casablanca 


Lotnictwo


La France

Balon sterowy ,,La France" z r. 1884-85 zbudowany przez Renard‘a i Krebs’a.

Ville de Paris

Ville de Paris pod nim, samolot Farman, 1907 r.

Avion

„Avion” Ader’a z r. 1890 na wystawie w Paryżu

SECM—Amiot 143—M 5


Potez XXV


Potez 32


Potez 39a


Potez 39 A 2

 
Potez 49
 

Potez 41—Bn 5
 
 
 
Potez 50


Potez 54
 

 
 
 
 
 
Potez 63


Potez 661


Nieuport Delage


Nieuport Delage NiD 29



Nieuport Delage 122—C1


 Nieuport Delage NiD 590
 
 
Nieuport Delage 941 — T.
 
 
Loire 46


Loire 70


Lioré et Olivier. LeO—208


Lioré et Olivier. LeO H—4


Lioré et Olivier. LeO30.

 
Lioré et Olivier. LeO45


Loire — 102


Loire-Nieuport 161


Loire 250


Hanriot  110—C1


Hanriot 170


Hanriot 180


Hanriot 180 Sanitarny


Hanriot H. 182


Hanriot H. 220


Farman F—221



Farman F—220 BN—5

Farman F-68 Goliath

 
 Farman F.170 Jabiru
 

Wnętrze kabiny pasażerskiej samolotu Farman 170

Dewoitine 500 C 1


Devoitine D. 500


C.A.M.S. 55/6


 Bréguet 14 B2
 

 
Bréguet Bizerte

 
Bréguet 411
 
 
Bréguet 414 M 4


Bréguet 274


Bréguet 273 A 2


Bréguet XIV


Bréguet 470 T- Fulgur


Bordelaise AB-80


Bordelaise A.B. 21


Bloch 200 Bn 4


Bloch 210


Bloch 162


Blériot 125


Blériot 510


Blériot 5190, Santos Dumont


Bréguet Bre 530, Saigon


Berline Spad


Caudron G.III


Caudron AV—2

Caudron AV—2, konstr. Fauvel‘a

Caudron C.690


Dewoitine D — 332

 
Morane-Saulnier 340


Morane-Saulnier 350


Mureaux 115 R2


 Mureaux 120 R N 3
 

Mureaux 180 C2


 Amfibia Armella - Senemaud


,,Marszałek Piłsudski" Amiot 123 

Lot polski przez Atlantyk odbywał się na płatowcu produkcji Francuskiej fabryki 
Amiot, nazwanym ,,Marszałek Piłsudski". Płatowiec na lotnisku pod Paryżem przed lotem tragicznym


Amiot 341


Schreck FBA-17H

Składkami czytelników „Głosu Lubelskiego" został ufundowany samolot „Lubliniak“, ofiarowrany Polskiej Flocie Powietrznej, 1925 r.

Mauboussin Hémiptère


Pou du Ciel

Pou du Ciel oraz jego konstruktor i gorący propagator, p. H. Mignet

Minister Denain zapoznający się z budową samolotu tego typu obok ministra — konstruktor Mignet



Żyroplan Breguet’a


Belgia

Lotnictwo


Fairey Fox II


Fairey Firefl II M


SABCA S.30


Régnier 12


    Helikopter Florinne II


Holandia


Marynarka Wojenna

 Jacob Van Heemskerck 

 Jacob Van Heemskerck w Karlskronie w 1929 roku

Hr.Ms. De Zeven Provinciën







Hr.Ms. Tromp


HNLMS K XV


Lotnictwo


Fokker Spin z 1911 r. 

Maszyna, z którą Fokker wygrał konkurs na łatwe w transporcie samoloty wojskowe (Johannisthal 1912)

Pierwszy latający wodnopłat Fokkera na Szprewie (1912)

Dwa widoki pierwszego samolotu Fokker ze skrzydłami wspornikowymi i silnikiem rotacyjnym 110 P. S. (1916)

Eskadra trójpłatowców Fokker na Westfront

Rosyjski lotnik „Puschka” w samolocie Fokker z silnikiem Argus (1912)

Rozwój samolotów Fokker 1914-1918. 


2. zdjęcie. Jednopłat z 1914 roku, typ M. 5. 
3. zdjęcie. 1915/16 piętrowy, typ D.II. 
4. zdjęcie. Trójpłatowiec 1917, typ Dr. I. 
5. 1917/18 piętrowy, typ D. VII. 
6. zdjęcie. Jednopłat z 1918 r., Typ D. VIII. 
Powyżej „Fokker Spider” z 50-konnym silnikiem Argus (1911). 

Fokker D VII


Eskadra myśliwców Fokker D. VII, Lotnisko na froncie zachodnim, (Westfront)

Fokker D. VIII

Porucznik Ernst Udet, słynny niemiecki pilot myśliwski z 63 zwycięstwami w powietrzu

Fokker D.XVII



Fokker F. V


Fokker F. VII



Fokker F. XX



 

Fokker F-36


Fokker D. 23


Fokker C. V - E


,,Southern Cross"  Fokker F.VIIb / 3m 

Załoga ,,Krzyża Południa", który dokonał lotu do okola kuli ziemskiej. W środku stoi kpt. Kings-ford Smith

Fokker F.XXXVI
 

Fokker G. l


Fokker T.V




Koolhoven FK -26

Koolhoven FK -26 z 1918 r

Koolhoven F. K. — 55



Niemicy


Marynarka Wojenna


Oto najbardziej jaskrawy obrazek, ilustrujący ducha pokojowego powojennych Niemiec, 1933 r

SMS Grosser Kurfürst


SMS Helgoland


SMS König


SMS Ostfriesland


SMS Preussen


SMS Prinzregent Luitpold


SMS Stuttgart


SMS Thüringen


SMS Rheinland



SMS Scharnhorst



SMS Hela




SMS Karlsruhe


SMS Dresden




SMS Sachsen


SMS Deutschland




SMS Pommern


SMS Augsburg


SMS Cöln


SMS Braunschweig



SMS Kreuzer Augusta


SMS Elbing


SMS Vineta


SMS Ägir


SMS Mecklenburg


SMS Kaiser Friedrich III



 SMS Beowulf
 
 

SMS Friedrich Carl



S.M.S. Friedrich der Grosse


SMS Schwalbe


SMS  Charlotte 


SMS  Schulschiff Bertha


SMS Mainz


SMS Seydlitz​





SMS Derfflinger


SMS Goeben​






Postrach mórz pójdzie na stare żelazo. Turecka komisja, złożona z fachowców, orzekła, że pancernik „Goeben“, stanowiący najsilniejszą jednostkę wojennej floty tureckiej, nie nadaje się już do służby, 1932 r.

SMS D1


SMS T—168


SMS B111


SMS B—187


SMS S—96


SMS S—113


SMS Lübeck


SMS König Albert 



SMS Mars


SΜS Lothringen




SΜS Jaguar


SΜS Kaiser Barbarossa



SΜS Gefion

SMS Gefion, Gdańsk, 31 maja 1893 r.


SΜS Kolberg



SMS Breslau
 



 SMS Gneisenau




SMS Elsass



SMS Emden






SMS Fürst Bismarck


SMS Hertha



SMS Hindenburg​


Próba ratowania krążownika bojowego SMS Hindenburg

SMS Hannover



SMS Baden



SMS Hassen






SMS Yorck


SMS Nürnberg



SMS Hamburg


SMS Strassburg


SMS Ariadne


SMS Meteor


SMS Leipzig



SMS Schlesien


Kiedy statek został oddany do użytku 1 marca 1927 roku, zauważono jedynie przedni maszt dowodzenia oraz fakt, że dwa poprzednie kominy zostały zebrane razem, tworząc gruby komin


SMS Oldenburg



SMS Lützow


SMS Blücher


SMS Brandenburg


SMS Königsberg





Pancernik niemiecki „Königsberg“, zatopiony u wybrzeży Afryki wschodniej w czasie wojny światowej. Obok na wybrzeżu, w miejscu oznaczonym krzyżem, spoczywają marynarze z tego okrętu.

SMS Schleswig Holstein









SMS Wettin


Admiral Graf Spee





Admiral Graf Spee (Pancernik kieszonkowy)


Admiral Scheer




Port morski, Gdańsk, 1935 r.




Admiral Hipper



SMS Karlsruhe


Podczas pierwszej wyprawy przez Kanał Cesarza Wilhelma, 1927 r. 

Krążownik Karlsruhe właśnie oddany do użytku, 1930 r.





SMS Königsberg








SMS Köln


Krążownik Köln na gali flagowej (z flagą Danziger na dużym szczycie) na redzie Gdańska, 1930 r.





SMS Blücher




SMS Gneisenau 


SMS Deutschland





Krążownik niemieckiej marynarki wojennej ,,Deutschland", 1937


Podnoszenie bandery na pancerniku niemieckim „Deutschland'


SMS Emden

Nowy Emden ma rejs próbny, 1926 r.







SMS Nürnberg



SMS Leipzig



SMS Saar



SMS Welle

S/s „Welle", statek doświadczalny niemieckiej marynarki wojennej, który zatonął wraz z załogą z powodu oblodzenia 

SMS Zieten


Graf Zeppelin

Graf Zeppelin ma około 20 000 ton, długość tego olbrzyma wynosi 250 m. Budowę jego podjęły Niemcy z myślą o obronie przyszłych swych kolonii zamorskich.

Na zdjęciu lotniskowiec zjeżdża z pochylni na morze, 1938 r.

Wodowanie niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin"

Na zdjęciu Graf Zeppelin kołysze sie już na wodzie, 1938 r.

Horst Wessel


UB 5


UB 11


UB-9


UB-49


U-9



U-18


U-26


U-30


Lotnictwo

Zeppelin

Atak Zeppelinów na Elswick-Newcastle nad Tyne


Statek rzeczny

Statek rzeczny I (1905/1906) hrabiego von Zeppelin na rzece

Statek lotniczy

Statek lotniczy hrabiego von Zeppelin opuszcza halę, (1906)

Statek lotniczy na swoim pierwszym wyjściu 9 października 1906 r.

Latający statek wracający 9 października 1906 r.

Latający statek po powrocie 10 października 1906 r.

Lądowanie sterowca III kończy się 10 października 1906 r.

latający statek w dniu wyjazdu,1906 r.

Sterowiec Zeppelin, wzór 1906, zwróć uwagę na proste urządzenia sterujące w porównaniu do modelu z 1908 r.

Nowy model Sterowca Zeppelin 1908 r.

Zeppelin, 1909 r.

Zeppelin ponad Lipskiem 30 Maj 1909

Zeppelin nad Berlinem, 1911 r.

Zeppelin LZ 1



LZ 17 „Sachsen“




Zeppelin LZ 32 


Zeppelin LZ 59


Zeppelin ,,L 59", wysłany r. 1917 z Bułgarii do południowo-wschodniej Afryki na pomoc walczącym tam niemieckim oddziałom kolonialnym, zbudowany był z materiałów, które można by w zupełności zużyć dla potrzeb wojska.
 
Zeppelin LZ 62 —  L 30


 Zeppelin LZ 120 ,,Bodensee"
 

L Z - 127  ,,Graf Zeppelin"
 
Obok „Zeppelina" portret dr. Eckenera

Graf Zeppelin ponad Gdańskiem




Graf Zeppelin, 1928 r.

Graf Zeppelin, 1928 r.

Sterowiec Hrabia Zeppelin po zakończonym locie nad New-Yorkiem, 1928 r.


L. Z. Graf Zeppelin nad halą w Latehurit, 1929 r.



Graf Zeppelin nad Gdańskiem dnia 15.08.1929 r.

Graf Zeppelin nad Gdańskiem dnia 15.08.1929 r.

Graf Zeppelin, 1931 r.

Oto słynny statek Graf Zeppelin robi próby zupełnie samodzielnego lądowania na powierzchni jeziora bodeńskiego, jako przygotowanie do naukowej podróży podbiegunowej, 1931 r. 


Zeppelin Graf podczas lądowania na lotnisku Berlin-Staaken 24 lipca, 1931 r.

Przelot Grafa Zeppelina nad Sopo­tem - 31.07.1932 r.

Niemiecki sterowiec L Z - 127, znany również pod nazwą Graff Zeppelin.


Drezno. Sterowiec LZ 127 Graf Zeppelin nad Łabą


LZ 129 ,,Hindenburg"



Hindenburg ponad Gdańskiem


LZ-129 Hindenburg, 1936 r.

Sterowiec niemiecki Hindenburg, na maszcie kotwicznym na amerykańskiem lotnisku Lakehurst po odbyciu podróży z Niemiec do Stanów Zjednoczonych. W głębi amerykański sterowiec Los Angeles, 1936 r.
LZ-129 Hindenburg, 1936 r.

Słerowiec ,,Hindenburg" podczas ostatniej podróży zabrał samolot, który widzimy na zdjęciu, 1936 r. 

LZ 130 ,,Graf Zeppelin II"



Parseval — Naatz P. N. 28
 

Parseval — Naatz P. N. 29


Parseval — Naatz P. N. 30


Dwupłatowiec Albatros

Pierwsza konstrukcja dwupłatowca Albatros, o bardzo małym, ruchomym płacie dolnym

Albatros B. II


Albatros D. III​


Jednopłatowiec Grade

Jednopłatowiec Grade z roku 1909

L. V. G.


Fokker D. VII


Eskadra myśliwców Fokker D. VII, Lotnisko na froncie zachodnim, (Westfront)

Fokker D. VIII

Porucznik Ernst Udet, słynny niemiecki pilot myśliwski z 63 zwycięstwami w powietrzu

Dornier Wal








Dornier Superwal




Dornier Superwal i Dornier Libelle

Dornier Libelta



Dornier Delphin



 Dornier Do-X

Inż. Dornier 1 wraz z małżonką, konstruktor olbrzyma DO. X.











Dornier Do 18
 





Dornier Do Y


Dornier Do 19


Dornier Do 26




Rohrbach Rocco




Rohrbach Romar



Junkers G 38







Junkers  G-38 D-2500
Feldmarszałek Generał von Hindenburg


 


Junkers F 13


Junkers K 47
 

 
Junkers Ju 52



Ciężki samolot bombowy, Junkers Ju 52

 Junkers Ju 60
 
 
Junkers Ju 86​




Zwycięzcy „lotu po oazach“, załoga Junkersa Ju-86, pp. kpt. von Blomberg, kpt. Speck von Sternburg, von Salomon i Posner, 1937 r.

Junkers Ju 86-K





 Junkers Ju 87
 




Junkers Ju 90



Junkers Ju 160


Messerschmidt M-20 ,,Odenwald"


Messerschmitt M 35


Messerschmitt Me-108



Messerschmitt Bf 109



Heinkel HD 20


Heinkel HD 37


Heinkel He 70



Heinkel He 111





Heinkel He 112



Henschel Hs 122


Henschel Hs 123



Henschel Hs 124



Henschel HS - 126



Blohm & Voss Ha 137 B


Blohm & Voss Ha 139


Blohm & Voss Ha 139, Norwind

Samolot transatlantycki Ha 139 „Norwind ” na dźwigu m. s.
Friesenland


Gotha Go 146


Gotha Go 149


Siebel Fh 104




FockeWulf Fw. 200 Condor



Focke — Wulf Kaczka


FockeWulf 19 a Kaczka



Focke Wulf nad Bremą, 1930 r.


Focke — Wulf A 43 flake



Arado Ar. 68


Arado Ar. 77


Arado Ar. 95


Arado Ar. 96


Ago Ao 192


Schmeidler SN.2


DKW Erla Me 5a


Klemm Kl 32​


Klemm Kl 35


Klemm Kl 36 


Fieseler F 5


Fieseler Fi - 97




BFW M.35

Czołowy zawodnik Zugspiizflug, min. Rzeszy Niemieckiej R. Hess na BFW M35

Bücker Bü 180 „Student”


Erla 5D




Siebel Si 202 Hummel


Erla 6A


Delta I





DSF


Bezogonowiec braci Horten


Focke Fw 61

 Focke Fw 61, 1936 r.


Autogyro

Pierwsze autogyro zbudowane w Niemczech przez Zakłady Focke - Wulf.
Silnik Siemens Sh 14

Latający Rower

Latający rower, zbudowany przez berlińskiego policjanta Lindemann’a i dopuszczony
do lotu w kategorii szybowców. Odrywa się od ziemi po nabraniu szybkości, przy pomocy pedałowania, jak na zwykłym rowerze.

Mieszkanie w rozbitym aeroplanie.

W dzisiejszych czasach nędzy mieszkaniowej nikogo nie zdziwi fakt, że jacyś dowcipni mieszkańcy Berlina usadowili się w starym zdezelowanym samolocie. Mieszkańcy tego aeroplanu zameldowali się lojalnie policji, 1929 r.

Moskwa gniewa się na „Hr. Zeppelina"
 
 
Jak bardzo bolszewicy czuli się dotknięci tym, że „Hr. Zeppelin" nie wylądował w Moskwie, tego dowodem jest niniejsza reprodukcja z jednego z pism satyrycznych moskiewskich, przedstawiająca aparat dr. Eckenera jako... świnię, nad którą figuruje napis: „Świnia ciągnie do błota".

Rakiety Międzyplanetarna

Pierwszy start rakiety międzyplanetarnej, konstrukcji inżyniera niemieckiego Jana WinkIera, który odbył się w Niemczech, z niewiadomych powodów nie udał się. Rakieta eksplodowała na wysokości kilkudziesięciu metrów nad ziemią. Oto konstruktor i jego rakieta przed nieudana próbą, 1932 r.

Czechosłowacja


Lotnictwo


Praga BH — 39


 Praga BH — 41


Praga BH — 44


Praga BH 111 



Praga 114


Praga — Baby


Letov 431


Letov — S-32


Letov Š 528


Avia BH 534


Avia BH — 11


Avia BH — 11b


Avia BH — 21


Avia BH25


Avia B — 31


Avia F39


Avia 122

 
Areo A 100


Aero A — 29


Aero A — 35

 
A — 34 Kos
 

A — 42
 
 
Aero A — 200



Š — 228


Š — 39


Bibi-BE 550


Beta-Minor-BE 51


Żlin XII



POLSKA


Marynarka Wojenna


"Początek rozbudowy polskiej marynarki wojennej, jest , najlepszą rękojmią rozwoju mocarstwowego państwa i kwitnącej pomyślności narodu." Józef Piłsudski

Flota wojenna w porcie Gdyńskim

Port wojenny w Pucku

ORP Iskra

ORP ,Iskra, 1930 r.

ORP Iskra, żaglowiec szkolny w doku, 1930 r.



ORP Bałtyk 

Nowonabyty przez Rząd Polski we Francji krążownik O. R. P. „Bałtyk” w porcie wojennym w Gdyni, 1927 r.


Marynarze na kotwicy okrętu Bałtyk

O. R. P. Bałtyk
ORP Bałtyk

ORP Bałtyk

Kontrtorpedowiec francuski przepływa w porcie gdyńskim obok okrętu Rzeczypospolitej Bałtyk, 1931 r.

ORP Bałtyk u wylotu portu w Gdyni 1933 r.



 ORP Wilia 
  
Wilia, 1927 r.
 
ORP Wilia, 1930 r.

O. R. P. Wilia,  ze zwłokami Słowackiego zdąża do Gdyni w asyście eskadry wojennej

 ORP Pomorzanin

ORP Pomorzanin

ORP Pomorzanin

ORP Wicher


Czyszczenie działa na ORP Wicher

Pierwszy polski kontrtorpedowiec Wicher, wykonany w stoczni Chantiers Nawars w Caen, 1928 r.



Kontrtorpedowiec „Wicher". Stan w dniu 1.1.1929 r.

Wicher, 1937-39





ORP Wicher w porcie gdańskim, 1933 r.


Kontrtorpedowiec Wicher, 1934 r.

Prezydent Ignacy Mościcki na pokładzie okrętu wojennego Wicher

Marszałek Piłsudski na okręcie ORP Wicher 






ORP Wicher i ORP Burza w sztuce

Krystyna Wróblewska, ORP Wicher i ORP Burza, 1939 r.

Wicher, Burza i Wilk w Sztokholmie
Kontrtorpedowce Wicher i Burza, oraz lodzie podwodne Żbik, Wilk i Ryś, podczas wizyty w Sztokholmie

ORP Burza 









Kontrtorpedowiec Wicher i żaglowiec Dar Pomorza w porcie gdyńskim podczas uroczystości morskich, 1933 r.

 ORP Błyskawica
 

 ORP Komendant Piłsudski
 








ORP Komendant Piłsudski, 1930 r.

ORP Generał Haller







Komendant Piłsudski i Generał Haller

ORP Rybitwa



ORP Mazur 







 
 
ORP Kujawiak





ORP Generał Sosnkowski


ORP Grom



O.R.P. „Grom" widziany z pokładu O.R.P. „Podhalanin"



 
 
ORP Gryf
 


Gryf, 1938 r.

Gryf, 1938 r.

Już pływa po Atlantyku O. R. P. Gryf Nowoczesny stawiacz min, zbudowany w Hawrze dla naszej marynarki wojennej. Powiewa na nim jeszcze flaga francuska, podniesienie bowiem bandery polskiej nastąpi w dniu 27 lutego. W pierwszych dniach marca O. R. P. Gryf przybędzie do Gdyni.

Gryf, 1938 r.

Gryf, 1938 r.

Największy nasz okręt wojenny, stawiacz min Gryf,  zawija do portu w Gdyni pod polską już banderą. Nowa ta jednostka naszej marynarki wojennej ma 2 250 ton wyporności, dwa  motory Diesla umożliwiają szybkość 20 węzłów. Długość okrętu wynosi 103 m, szerokość 13,5. Na zdjęciu po prawej ORP. Gryf od strony dzioba. U dołu wieża o dwóch działach 120 cm, norą działo również 120 cm. Powyżej mostek nawigacyjny i baszta  dowództwa. Dowódcą jest komandor por. Zienisiewicz.


ORP Ślązak




Nabożeństwo na pokładzie torpedowca „Ślązak", 1927 r.

ORP Krakowiak


ORP Podhalanin


Polski torpedowiec O.R.P. Podhalanin wchodzi do portu Gdańskiego, 1931 r.

Krakowiak i Podhalanin

ORP Wilk

O. R. P. Wilk, podwodny stawiacz mln. Rok bud. 1930. Wyporn. 980/1250 T.. szybk. 14/9 węzłów. uzbr. 1 działo Kal. 10 cm.. 2 CKM przeciw lotnicze. 6 wyrzutni torp. Kal. 55 cm.. siła maszyn 1800/1200 KM.. dług. 78 m.. szer. 5.5 m. Stocznia: CH. Loire. Nantes Normand, Havre. Francja. 

Pierwsza polska łódź podwodna O. R. P. „Wilk" podczas próbnej jazdy na po wierzchni morza a wybrzeży francuskich

O. R. Р. „Wilk", рierwsza polska łódź podwodna, wychodzi z portu w Cherbourgu w podróż próbną


Wilk, 1930 r.





ORP Ryś

Łódź podwodna „Ryś" spuszczona na wodę w dniu 22 kwietnia na stoczni „de la Loire" w Nantes, 1929 r.


Łódź podwodna ,,O.R.P. Ryś" w Gdyni po przybyciu z Francji, 1931 r.

Dowódca ,,Rysia", kpt. mar. Szystowski, schodzi na ląd, 1931 r.




ORP Orzeł


ORP „Orzeł” 1939 r.

We Vlissingen została podniesiona na ORP „Orzeł” polska bandera wojenna. Z tą chwilą polski okręt podwodny rozpoczął służbę w naszej marynarce wojennej. „Orzeł” przybył do Gdyni w dniu 10 lutego, gdzie odbyło się uroczyste przekazanie go władzom Polskiej Marynarki Wojennej. „Orzeł” został zakupiony ze składek i ofiar społeczeństwa, zebranych przez F. O. M. i Komitet Budowy Łodzi Podwodnej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego

Na pokładzie ORP Orzeł

ORP „Orzeł" spływa na wodę

ORP „Orzeł" w basenie stoczni




Gen. Sosnkowski i adm. Świrski wchodzą na pokład ORP Orzeł

Tablica pamiątkowa na ORP „Orzeł”.




ORP Żbik

Łódź podwodna „Żbik" Stan budowy w dniu 31. 1. 1929 r.






Marynarka Wojenna na straży polskich rzek

Marynarka Wojenna na straży polskich rzek, (podchorążowie marynarki na praktyce), 1930 r.

Lotnictwo


Lech

Polski Sterowiec Lech w Hangarze, 1930 r.



 
RWD  —  1


RWD  —  2

Żwirko i Wigura przy RWD-2




RWD  —  3


RWD  —  4






RWD  —  5




RWD  —  5-Bis


RWD  —  6





Ostatnie zdjęcie śp. por. Żwirki i inż. Wigury przy swym samolotem RWD-6 ,
 sfotografowani w przeddzień strasznej katastrofy, sobotę 10. 09. 1932 r., na lotnisku w Warszawie

RWD
  —  7



RWD  —  
 


RWD  —  
 





RWD — 9 ze skrzydłami złożonymi




RWD  —  10




 
RWD  —  11




RWD  —  13



RWD  — 13 s



RWD  —  15



RWD  —  16


RWD  —  16 bis



RWD  —  17



RWD  —  17 W



RWD  —  19


Lublin R  —  VI



Lublin R  —  VIII




Lublin R  —  IX


Lublin R  —  X


Lublin R  —  XIII


Lublin R  —  XVI


LWS-3 Mewa


PWS.  —  8


PWS.  —  19

 
PWS.  —  20


PWS.  —  20T Gniezno


PWS.  —  24




PWS.  — 33 Wyżeł


PWS.  —  50



PWS.  —  51



PWS.  —  52



PWS — 52 ze złożonymi skrzydłami



PWS. — 54


MN —  5




MN —  5 ze złożonymi skrzydłami


Moryson II


PZL. — 1


PZL. — 4


PZL. — 5

Awionetka Państw. Zakładów Lotniczych PZL 5 z silnikiem Gipsy 85 MK



PZL. —  6



PZL. — 11


PZL. — 19



PZL. — 19 ze skrzydłami złożonymi

PZL. — 23 Karaś






PZL. — 24





PZL. — 26




PZL. — 27



PZL.37 Łoś




PZL.38 Wilk


PZL.44 Wicher



PZL.46 Sum


Bartel BM-4


Bartel M 5 b


 
Bartel M. 5 c
 


JD — 2


JD — 2 bis


DKD — 2


DKD — VI


DKD — V


Sido S — 1



L.K.L —  2


W. Z. — XI ,,Kogutek"


WZ-XII Kogutek II


Sp-I


Dania


Marynarka Wojenna


Peder Skram

Pierwsza wizyta Jego Królewskiej Mości Króla Christiana X na pokładzie okrętu wojennego Peder Skram

Peder Skram i Sweden, 1924-25 r.

Hvas

Duński torpedowiec Hvas, rok budowy 1900 r. wyporność 64 ton, szybkość 19 węzłów, uzbrojenie: 2-37 m\m i 2 wyrzutnie torpedowe.


Wizyta Duńskiej Eskadry Wojennej w Porcie Gdyńskim, 1930 r


Szwecja


Marynarka Wojenna

Freja


Gustaw V


Pancernik szwedzkiej floty Gustaw V, na wodach polskich, 1933 r.

 Magne

Szwedzki torpedowiec Magne, rok budowy 1907 r. wyporność 360 ton, szybkość 26 węzłów, uzbrojenie: 4-57 m\m, 2-CKM, 4 wyrzutnie torpedowe.


Dristigheten


Psilander


Drottning Victoria



Fylgia


Svea



Sverige




Wasa 


Gotland



Nordenfelts

Pierwszy szwedzki okręt podwodny

Hvalen


Najnowsze okręty podwodne Szwecji, Ulven, Gripen, Draten, 1931 r.

Norwegia


Lotnictwo


Norge



Finlandia


Marynarka Wojenna


Väinämöinen



Ilmarinen




Rosja


Marynarka Wojenna


"Wszystko co stworzyliśmy zginie, jeśli nie będzie silnej marynarki." Piotr Wielki

Standart

Rosyjscy żołnierze na pokładzie dawnego statku cesarskiego Standart, opuszczają Helsinki w 1918 r.


Kniaź Potiomkin

Kniaź Potiomkin, 1905 r.

Kniaź Potiomkin

Kniaź Potiomkin, 1905 r.

 Fotografia załogi Kniazia Potiomkina, wykonana na parę dni przed buntem 1905 r.

Kniaź Potiomkin, 1905 r.

Kniaź Potiomkin, 1905 r

Nowik



Suworow



Rossija



Zawidnyj

Rosyjski torpedowiec Zawidnyj, rok budowy 1905 r. wyporność 350 ton, szybkość 26 węzłów, moc maszyn 5700 HP, uzbrojenie: 2 działa 47 m\m, 2 wyrzutnie torpedowe, 2 CKM.


Pierieswiet


Adler


Possadnik



Sława





Imperator Pavel I



Admiral Makarov





Emir Buharski 


Petropavlosk


Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich


Marynarka Wojenna


Marat

Pancernik Marat do 1921, pod rosyjską banderą i nazwą Pietropawłowsk


Okręt flagowy d-cy floty sowieckiej  Marat w czasie pobytu w Gdyni w roku 1934

Pancernik Marat w Gdyni, 1934 r.

Pancernik Marat w Gdyni, 1934 r.

Profintern


Profintern, Aurora


Gangut


Krassin

Krassin, Radziecki lodołamacz, w 1916-17 roku na zamówienie rządu rosyjskiego okręt został zbudowany w Anglii w New-Castle i sprowadzony do Archangielska, gdzie otrzymał nazwę Światogor. Podczas wojny domowej i interwencji Anglia Światogor został zatopiony przez marynarzy rosyjskich. Anglicy wyciągnęli go z wody i zabrali ze sobą. Rząd sowiecki wykupił Światogor od Anglików, którzy w ten sposób otrzymali podwójną zapłatę: pierwszy raz za budowę, drugi raz za zwrot Światogor, sprowadzony do Leningradzkiego portu handlowego, został przemianowany na Krassin, w korytarzu okrętu wisiały plany z tekstem angielskim i z napisem Sviatogor. A na dziobówce (przednia część górnego pokładu) znajdował się dzwon, odlany z żółtej miedzi, na którym widać napis Światogór, wyryty według starej pisowni. Pojemność Krassina 10.700 ton; długość 323 stopy, szerokość 71 stóp, zanurzenie 30 stóp.
 
Łamacz lodów Krassin powrócił do portu w Kronsztadzie, 1928 r.
 
Kierownicy wyprawy ratunkowej Krasina, Czuchnowski, Samojłowicz, Oras, podczas akcji ratunkowej, załogi sterowca Italia, 1928 r.

Małygin





Sibiriakow


Lotnictwo


Z.A.G.I. Ant 6




ANT-9


ANT-14




ANT-20​ ,,Maksym Gorki" 



ANT-25

Sowiecki dolnopłat rajdowy „ANT-25”, na którym lotnicy Czkałow, Bajdukow i Bielaków wykonali blisko 10.000-kilometrowy lot artkyczny (por. poprz. numer Skrzydlatej). Aparat ma chowane podwozie i wyróżnia się wielkiem wydłużeniem płata. Rozpiętość — 34 m



 
SB-2




U-2


R-5 (R-Zet)


KAI


Z. K. B. 19


I - 16



Kanada


Marynarka Wojenna


HMCS Niobe

Pierwszy krążownik kanadyjskiej marynarki wojennej
H.M.C.S. „Niobe” tuż po rzuceniu kotwicy w porcie Halifax

Stany Zjednoczone Ameryki


Marynarka Wojenna


U.S. Monitor Passaic


USS Wyoming


USS Maine 


USS Vermont


USS Sampson

Amerykański kontr-torpedowiec Sampson, rok budowy 1916 r. wyporność 920 ton, szybkość 29 węzłów, uzbrojenie 4-102 m\m,  1-76 m/m pit, 12 wyrzutni torpedowych.


USS Maryland


USS Portland 


USS Eldorado


USS Mississippi

Salwa burtowa z amerykańskiego okrętu liniowego Mississippi

USS Panay

Amerykańska kanonierka „Panay", która została zatopiona przez samoloty japońskie na rzece Yang-Tse

USS Houston


USS West Virginia
 

USS Chester


USS South Carolin


USS Indianapolis




USS Langley


USS Reuben James


USS Kearny 


USS Sharkey 


USS Saratoga CV-3




„Saratoga", olbrzymia awiomatka floty wojennej Stanów Zjednoczonych, 1928 r.



Lexington i Saratoga, 1928 r.

USS Yorktown


USS Ranger


USS Lexington


Mądry Wieloryb

Prototyp łodzi podwodnej, w amerykańskim stanie nowojorskim, miejscowości Newark, w tamtejszym parku wystawiona jest, jako zabytek muzealny, pierwsza w ogóle łódź podwodna, zbudowana w r. 1864, nazwana „Mądrym Wielorybem". Jakżeż odmienną jest ona od dzisiejszych wojennych łodzi podwodnych, 1925 r.

USS Holland


USS Narval


USS V-4
 

USS Cachalot


Lotnictwo


Sterowce w Ameryce - Wyścig w Saint Louis, odlot pierwszego zawodnika, 1907 r.

Blimps

Sterowiec amerykański Blimps, 1919 r.
Po wybuchu wojny światowej Urząd marynarki Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej posiadał jedyny wojskowy sterowiec Baldwin 3 i dopiero w 1917 roku zakupiono 16 sterowców. Jeden z nich ,,Blimps'" - sterowiec luźny oznaczony DN 1. dokonał przelotu próbnego na przestrzeni 640 kim. - pomiędzy Chikago i Akow (w stanie Ohio). Szybkość jego wyniosła 49,4 klm/godz., co stanowi połowę przeciętnej szybkości sterowców. Fotografia nasza przedstawia wymieniony sterowiec podczas wprowadzania do swej płynącej hali.

City of Glendale

Sterowiec ,,City of Glendale" podczas lotu próbnego, któremu przyglądają się rzesze ciekawych

Sterowiec ,,City of Glendale" konstrukcji kpt. Toniasza B. Slate, wykonany został w ,,Slade Aircraft Corporation" w Glendale (Kalifornia U. S. A.). Sterowiec ten wykonany jest całkowicie z metalu. Na rycinie widzimy sterowiec ten w hangarze w chwili montowania gondoli

Shenandoah 

Shenandoah na maszcie kotwicznym

Shenandoah nad Atlantykiem

Shenandoah na maszcie Patoki

Shenandoah nad drapaczami nieba


Burza spowodowała rozbicie się słynnego olbrzymiego sterowca amerykańskiego „Shenandoah“. Katastrofa, która zaszła w mieście Cumberlandw Stanie Ohio, spowodowała ponadto kilka ofiar w załodze. Zdjęcie nasze przedstawia ten sterowiec na maszcie okrętu hangarowego, 1925 r.

 Akron



Manru

Sterowiec Manru marynarki amerykańskiej, dwukrotnie większy
od Zeppelina, w porcie sterowcowym w Sannywale
(Kalifornia)

USS Los Angeles (ZR-3)

„Z. R. 3" w hangarze, Friedrichshafen nad jeziorem Bodeńskim, 1924 r.

Odlot zeppelina „Z. R. 3" z Friedrichshafen do Ameryki, 1924 t.

Olbrzymi hangar na lotnisku w Lakehurst pod Nowym Yorkiem, gdzie zeppelin „Z. K. 3“ odtąd stale będzie umieszczony, 1924 r.

Z. R. III. (Los Angeles) na kotwicy. Po dtugich próbach udato się nareszcie postawić — sławny niegdyś niemiecki, obecnie amerykański statek powietrzny — na kotwicy na parowcu „Patoka" w Maryland, jednym ze Stanów Zjednoczonych, 1925 r.

 ZMC - 2




Macon


Bracia Wright

Pierwszy lot silnikowy, Orville Wright, 17.12.1903 r.

Lot Wilbura Wright w Pau 1909 r.

June-Bug-Curtiss

Dwupłatowiec amerykański June-Bug-Curtiss podczas startu

Śrubowiec Wilbur Kimballa


Barling Bomber


Vought SU—2


Glen Martin B10


Curtiss 0—40 A Raven


Curtiss-Wright ,,Condor"


Curtiss P36


Curtiss SBC3


Curtis A—8 Shrike


Curtiss A18


Boeing P26a


Boeing B17


Boeing 299


Bellanca Aircruiser-Bomber


Omnibus Bellanca

 
GeeBee  Super Sportster
 
 

Northrop Gamma


Kinner Playboy


Douglas DC—2


Douglas DC3


Douglas DC4



Douglas DF


Douglas B23 Dragon


Douglas DC2



Douglas Dolphin


Lockheed Electra



Próba statyczna kadłuba Electry



Vultee V1 A



Sikorsky S42


Sikorsky S43


Question Mark
 

XPB2Y1


Lockheed Altair

Smith i jego samolot Lockheed „Altair"

McDonnell Doodlebug


China Clipper


Hughes  Special


Vought V143


Bell FM1 Airacuda


Gwinn Aircar


Cessna Airmaster


Autożyro — C-30 P


Japonia


Marynarka Wojenna


Mikasa

Mikasa pancernik fragmański admirała Togo

Yamashiro


Nr. 2

Japoński kontr-torpedowiec Nr. 2, rok budowy 1923 r. wyporność 850 ton, szybkość 31 węzłów, uzbrojenie: 320 m\m, 2 szybkostrzelne pit, 4 wyrzutnie torpedowe.


Nr. 30

Japoński leader Nr. 30, rok budowy 1927 r. wyporność 1315 ton, szybkość 34 węzłów, uzbrojenie: 4-120 m\m, 2 szybkostrzelne plt, 6 wyrzutni torpedowych.


Takao

 
Idzumo
 
Japoński krążownik Idzumo, ostrzeliwany w Szanghaju przez artylerię chińską
 
 Ashigara
 

Mutsu


Urakaze


Atago


Lotnictwo

Nakajima 91


Kawasaki 92


Kawasaki 88



Chiny


Marynarka Wojenna


Chen
Chiński torpedowiec Chen, rok budowy 1895 r. wyporność 90 ton, szybkość 18 węzłów, moc maszyn 700 HP, uzbrojenie: 2-37 m\m, 2-CKM, 3 wyrzutnie torpedowe.